Material: Gradskiva, sugrör, ett ca 25 cm långt snöre, sax, tejp och en tyngd.
Utförande: I den här gruppen så gjorde vi en inklinationsmätare. Det är ett sugrör på en gradskiva och en tyngd som satt fast på gradskivan med ett snöre. Med den så kan man mäta avstånd. För att mäta trädet så började vi med att välja en sak som vi ville mäta. Efter det så mätte vi avståndet från den platsen vi stod på till den platsen vi valde igenom att vi stegade. Sedan använde vi våran inklinationsmätare för att mäta hur högt det var. Då så kollade vi i sugröret och kollade vart på gradskivan snöret var. Då ser man graden. Efter det så gick vi in till klassrummet. Där räknade vi ut höjden. Då använde vi en miniräknare. Vi började med att räkna ögonvinkeln sedan så tryckte vi på ”tan – tangenten” och multiplicerade avståndet till föremålet vi valde. Då fick vi fram svaret.
Resultat: Vi tyckte att det var svårt att räkna ut svaret. Men vi lärde oss mycket och det var kul.